Val av klätterutrustning. Vad ska man tänka på innan köp?

Val av klätterutrustning. Vad ska man tänka på innan köp?

Inläggav Klättercachare » tis mar 18, 2014 12:46 am

Hej!

Jag hittade hit när jag sökte information om Valberget i Blekinge, där en chattvän till mig sysslat med bouldering. Själv sysslar jag sedan fem, sex år med geocaching, och sedan ett halvår har jag långt framskridna planer på att gå en klätterkurs (till hösten kanske, eller när budgeten medger). Det lär anordnas klätterkurser i Örebrotrakten, och i Eskilstuna, som ligger närmast Ludvika där jag bor.

Jag har loggat närmare 900 cachar sedan jag började med geocaching, och min primära tanke med att börja med klättring är att jag känner mig "mera" mogen att ta mig an några mer "avancerade" cachar.

För några år sedan blev jag av en bekant inbjuden att delta i en grottsafari i Norrköpingstrakten, och utöver den har jag varit med på grottsafari till Trollegater och till Jätten Bule-grottan; båda ligger i södra Östergötland. Utrustningen jag använder till sådant inskränker sig till hjälm, grova handskar, pannlampa (Silva L3+Silva L4; jag har dock planer på att snarast möjligt köpa en "renodlad" pannlampa; eventuellt en Petzl i 1000-kronosklassen), overall och grova kängor. "Ren" bergsklättring har jag inte erfarenhet av. Brukar man använda pannlampa till sådant?

Vad är viktigt att tänka på när man väljer klätterutrustningen jag saknar? Finns det "fortsättningskurser", där man klättrar tillsammans med erfarna klättrare?

Hälsningar,
Klättercachare
Klättercachare

Re: Val av klätterutrustning. Vad ska man tänka på innan köp

Inläggav Mats » tis mar 18, 2014 8:08 pm

Välkommen till forumet!

Du bör nog tänka på att använda prylar som är till för det du håller på med. Jag handlar mycket från addnature.se där det finns startpaket för klättring.
Det kanske kan vara värt att kika! :)
Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Klättercachare » ons mar 19, 2014 12:44 am

Hej Mats, och tack tack så mycket för länktipset! Nu lär jag inte komma i säng på minst en timme... ;)
Klättercachare

Inläggav Klättercachare » ons mar 19, 2014 3:52 pm

Jag har kikat runt lite på nätet, på olika klätterselar, och jag tänker mig att denna kombination från Black Forest är något för mig:

Bild

Bild

Sammanlagda priset är knappt 900 kronor för de båda delarna, och jag tror inte jag behöver kosta på mera på köp av sele, genom att jag enbart har tänkt använda den till en del geocaching. Någon här på forumet som har erfarenhet av Black Forests klätterselar och/eller geocaching?
Klättercachare

Återgå till Klättring allmänt